Perinteinen internet murroksessa?

Tietoyhteiskunnan aikakauden suurin ”digimullistus” on jo monien mielestä vuosia sitten päättynyt, mutta kehitys ei tunnetusti lakkaa koskaan kehittymästä. Kun suuret ikäluokat vasta alkavat pääsemään sähköpostien lähettämisestä ja internetin mahdollisuuksista kärryille, muuttuu netin käyttötottumukset yhä radikaalimmin vuodesta toiseen. Sisällöt kehittyvät ja muuttuvat yhä räätälöidyimmiksi ja siinä missä esimerkiksi suomalainen Veikkaus pompottelee asiakkaitaan sivustolta toiselle milloin kasinopelien ja milloin vedonlyönnin perässä, VonBets Casino kattaa kaiken! Niin sanottu one stop source -ajattelu nostaa entistä voimakkaammin päätään verkkosivusuunnittelussa ja kuluttajat ovatkin tottuneet, että he saavat hakemansa tiedon haluamaltaan nettisivulta sekunneissa, myös puhelimen näytöiltä. Tästä syystä riisuttu, minimalistinen design on nykyään vallalla oleva trendi graafisen suunnittelun saralla ja koska verkkosivut rakennetaan ruutujen suhteen alusta pitäen responsiivisiksi, jokainen tekstielementti sivuilla on tarkkaan harkittu ja pohdittu: jokainen turha pikseli ruudulla on turha.

Vielä 10, 15 vuotta sitten saatettiin vielä verkkosivuille sisältöä tuottaville opettaa, että lukija tulee koukuttaa pidemmän tekstin pariin yksittäisellä lyhyellä palstalla ja täten lisätä kävijän viettämää kokonaisaikaa sivustolla. Sittemmin alan valloitti klikkiajattelu, jolloin markkinoinnin ja sisällön tehoa ja hintaa määritti sivulle päätyneiden selaajien määrä. Vaikka näitä niin sanottuja ”klikkiotsikoita” näkee yhä paljon uutistoimistojen nettisivuilla, näkyvyysmarkkinoinnissa ja mainonnassa on puolestaan otettu askel lähemmäksi loppukäyttäjää. Nyt halutaan tuottaa selkeitä sisältöjä, joista sivustoa ylläpitävän tahon viesti erottuu selaajalle tehokkaasti ja mieleenpainuvasti. On ymmärretty, että mainontaa ei sovi analysoida pelkkien tilastojen ja lukujen pohjalta, vaan on syytä rakentaa brändiä myös positiivisista käyttäjäkokemuksista kumpuavien mielialojen kautta. Klikkausten määrän maksimoimisen sijasta on tärkeämpää, että sivustolla vierailevalle jää hyvä fiilis saamastaan nopeasta tiedosta. Ravintolat, huoltamot ja myymälät ovat etenkin yrityksiä, jotka hyötyvät eniten tällaisesta ajattelusta. Uskaltaisin nimittäin väittää, että melko moni, minä mukaan lukien, on kokenut äärettömän turhauttavia hetkiä puhelin kädessä illalla sunnuntaina tuntemattoman kaupungin keskustassa, kun nälkäisenä on yrittänyt etsiä lähiseudun ravintoloiden aukioloaikoja pieneltä näytöltä sormet kohmeessa. Väitän lisäksi, että aika moni tuote on jätetty myös vaatealan erikoisliikkeestä ostamatta vain sen vuoksi, että tieto kaupan mallistosta, aukioloajasta tai sijainnista on ollut piilotettu liian vaikeasti löydettäväksi yrityksen kotisivuille.

Mutta eihän näiden asioiden valossa voida puhua vielä murroksesta, vai kuinka? Kaikki tämä liittyy kuitenkin olennaisesti siihen, miten ja millä laitteella sisältöä selataan. Otetaanpa mieikuvitusaikamatka vuoteen 2000: Jos haluat tarkastaa sähköpostisi, menet järkyttävän kokoisen tietokonenäyttösi eteen, painat keskusyksiköstä virran päälle ja odottelet kiltisti, että kone aukeaa horroksestaan. Kun kone on auki, yhdistät internetiin tuskaisen hitaan puhelinmodeemin kautta huutaen samalla puolisolle, että nyt ei sitten voi hetkeen soittaa lankapuhelimella. Avaat nettiselaimen ja menet sähköpostipalvelusi sivulle. Kirjaudut sisään ja luet mailit, ehkä vastaat pariin ja kirjaudut sen jälkeen ulos, katkaiset nettiyhteyden ja suljet koneen.

Pikakelataan eteenpäin tähän päivään, vuoteen 2017: Sähköposti kilahtaa automaattisesti puhelimeesi. Nostat kättäsi ja selaat älykellon näytöltä pikaisesti viestin ja kiireellisissä tapauksissa kaivat puhelimen taskustasi ja vastaat siihen saman tien. Ja kaikki tapahtuu tietenkin salamannopealla, langattomalla 4G-yhteydellä. Vain 17 vuodessa internetin käyttötottumukset ovat muuttuneet hurjasti ja siinä missä ennen internet edusti meille vain nettiselaimen kautta nähtävää virtuaalimaailmaa ja vaivatonta chattailua kaukaisien kavereiden kanssa, on netti nykyään integroitunut niin syvälle elämäämme, että se on pian yhtä tavanomainen ja itsestäänselvä osa arkeamme, kuin sähkö. Käsite IoT (Internet of Things) näkyy tavalliselle kuluttajalle vasta muutamina älylaitteilla ohjattavina kodinkoneina, kuten puhelimen avulla päälle napsautettavana kahvinkeittimenä tai puhuvana sääasemana, joka hakee aina ajantasaiset säätiedot itsenäisesti internetistä. Ja jopa uusimpiin autoihin saa nykyään yhteyden netin kautta ja tiedonsiirrossa netti on jo saavuttanut lähes korvaamattoman aseman.

Vain aika näyttää, mihin internet keksitään valjastaa seuraavaksi. Villejä spekulaatioita voi kukanenkin tahollaan esittää, mutta siitä teknologian tutkijat ovat melko yksimielisiä, että internetin yleistyessä ja kehittyessä verkkoinfrastruktuuriin täytyy lähivuosina tehdä suuria satsauksia, jotta käyttökaistaa riittää kaikille ja kaikelle.

Leave a Reply