Affiliate-markkinointi internetissä

Affiliate-markkinointi tai toisin sanoen kumppanuusmarkkinointi on tulokseen pohjautuva markkinoinnin tapa, joka on hyvin yleinen verkossa. Esimerkiksi monet vertailusivustot perustavat tulonsa hyvin pitkälti tähän markkinointitapaan: Vertaa.fi, Bonusway.fi, Rantapallo.fi… Myös hyvin monet bloggaajat ja muut verkkosisältöjen yksittäiset tuottajat saavat tuloja affiliate-markkinoinnista.

Useille suomalaisille erilaiset rahapelisivustot kuten nettikasinot ja ulkomaiset vedonlyöntitoimistot ovat tulleet erittäin näkyviksi juuri kumppanuusmarkkinoinnin ansiosta. Rahapelialalla nämä ”affisivustot” voivat takoa isojakin rahasummia, sillä peliyhtiöt voivat tilittää markkinointisivustoille jopa 50 prosenttia niiden tuomien asiakkaiden tuotoista. Unibet tarjoaa helpon tavan tutustua verkon kasinosivustojen toimintaan vailla isompaa taloudellista riskiä – kenties kyseisen kasinon kumppanuusmarkkinointi voisi jopa sopia sinulle?

Miten affiliate-markkinointi toimii?

Yleisesti ottaen tässä markkinointitavassa voidaan ajatella olevan neljä eri osapuolta, jotka ovat kumppanuusverkosto, mainostaja, julkaisija sekä asiakas. Kumppanuusverkostoja on satamäärin, mutta Suomessa suurimman osan kakusta kahmivat muutamat tekijät, kuten Ruotsista lähtöisin oleva Adtraction.

Kumppanuusverkoston rooli on toimia alustana, jonka kautta mainosten sijoittelu julkaisijoiden sivustoille hoidetaan. Samaten myös myös maksuliikenne kulkee tavallisesti näiden verkostojen kautta. Kumppanuusverkosto toimii toisin sanoen väylänä, jonka kautta julkaisija ja mainostaja kohtaavat. Sinulla voi olla siis vaikkapa älypuhelimia käsittelevä blogi. Liityt kumppanuusverkostoon ja valitset jonkin puhelimia myyvän verkkokaupan mainokset verkoston alustalta sivustollesi. Mainostaja maksaa vain sivuston mainostesi kautta tulleissa ostoista. Tämä onkin mainostajan kannalta yksi affiliate-markkinoinnin parhaista puolista: siinä maksetaan vain toteutuneista kaupoista ja myynneistä.

Asiakas ei välttämättä aina edes tiedä käyttävänsä affiliate-sivustoa, mutta monissa tapauksissa tätä ei edes peitellä. Asiakas eli tässä tapauksessa tavallinen kuluttaja voi jopa hyötyä affiliate-mainontaa sisältävien sivustojen käytöstä: niiden kautta jotkut tuotteet voivat olla edullisempia kuin suoraan mainostettavan tuotteen sivustolta ostamalla.

Suuret verkkokaupat saattavat jopa hoitaa itse oman kumppanuusmarkkinointinsa ilman kolmannen osapuolen välikäsiä. Toisaalta myös täsmämarkkinointia harrastavat sivustot voivat solmia kumppanuussopimuksia esimerkiksi yksittäisten julkaisijoiden kuten tubettajien tai bloggareiden kanssa.

Esimerkki affiliate-sivuston toiminnasta

Suomalaisten hyvin tuntema ja meillä toimintaansa paljon mainostanut Bonusway.fi toimii useassa eri maassa. Sen toiminta on painottunut Pohjoismaihin ja itäiseen Eurooppaan: Suomen lisäksi sivustolla on versiot mm. Ruotsissa, Venäjällä, Romaniassa ja Unkarissa.

Kun asiakas klikkaa ja tekee oston Bonuswayn kautta, saa sivuston kautta markkinoiva myyjä luonnollisesti tiedon tilauksesta ja oston suuruudesta. Tästä ostosta verkkokauppa tilittää komission Bonuswaylle, joka puolestaan jyvittää osuuden saamastaan komissiosta eteenpäin asiakkaalle. Parhaimmillaan asiakas voi saada jopa noin 5 prosentin alennuksen tuotteiden listahinnoista. Tarjousta ei tosin lasketa suoraan tuotteen hinnasta vaan prosentit kerätään erilliselle bonustilille, josta asiakas voi nostaa bonuksia hieman vähittäiskauppojen bonusjärjestelmien tapaan.

Luotettava tapa markkinoida

Kuten todettua, mainostajan kannalta kumppanuusmarkkinointiin ei juuri sisälly riskejä: maksat vain toteutuneista myynneistä. Affiliate-markkinoinnilla on kuitenkin joidenkin toimijoiden silmissä kyseenalainen maine, sillä alalla on varsinkin menneinä vuosina toiminut joitakin varsin huonoja keinoja käyttäneitä julkaisijoita ja mainostajia.

Ikävin esimerkki kumppanuusmarkkinoinnin väärinkäytöstä on spämmäys eli esimerkiksi sähköpostitse välitettävät roskaviestit tai väärän tiedon välittäminen ja affilinkkien levittäminen keskustelufoorumeilla. Pitäydyttäessä tunnettujen ja hyviä kokemuksia keränneiden kumppanuusverkostojen palveluissa pidetään yllä markkinointitavan hyvää mainetta ja käytäntöjä, joten taustatutkimus on tärkeää tätä markkinointitapaa harkitseville mainostajille. Kukaan ei varmasti tahdo esittää tuotettaan huonossa valossa.